Finał debat oksfordzkich

Elektroniczne Zakłady Naukowe > Aktualności > Finał debat oksfordzkich

Finał debat oksfordzkich

Klimat i atmosfera naszej szkoły zależy od nas wszystkich, czyli uczniów, rodziców, pracowników szkoły. Chcemy być dla siebie życzliwi i widzieć w drugim dobro. Czy można takim być i tak pozytywnie postrzegać świat, kiedy wokół nas tyle złowrogich komentarzy, wulgaryzmów, złych, pogardliwych opinii, ocen, osądów.

Nieraz nie mamy odwagi, patrząc komuś prosto w oczy, powiedzieć coś bardzo przykrego. Zdecydowanie łatwiej wyrzucić swoje frustracje, dać upust swojej złości w przestrzeni wirtualnej, gdzie jesteśmy anonimowi i nie wychodząc z domu, możemy ubliżyć, zhejtować wiele osób. W trosce o nasze relacje oczekujemy inicjatyw ze strony uczniów, podejmujemy szereg działań przeciwdziałających temu zjawisku, które wyposaża nas w wiedzę i uwrażliwia na drugiego człowieka, które pomogą nam traktować drugiego z szacunkiem i życzliwością. I tak padła propozycja od Philipa Polickego, ucznia klasy 3C, by poruszyć temat hejtu w Internecie, organizując tzw. debaty oksfordzkie. Jest ona formą debaty publicznej, sztuką prowadzenia dyskusji, wypowiadania się bez obrażania, wyśmiewanie i innych niekulturalnych zachowań. Zadaniem debaty jest dyskusja nad tezą. Debatują przeciwnicy tezy oraz jej obrońcy. Przewodniczy im marszałek, który ma do pomocy sekretarza czuwającego nad czasem i kolejnością wypowiedzi. W naszej szkole debatę oksfordzką przeprowadziły 4 klasy – 2C, 2E, 2F i 3C. Wszystkie tezy dotyczyły cyberprzemocy. 28.02.2019 przeprowadzony został finał debat. W roli marszałka wystąpił Ph. Policki z klasy 3C, w jury zasiedli: Dyrektor szkoły, p. D. Wilińska, nauczyciel historii, pedagog szkolny, p. M. Turkosz i p. W. Tania. Teza eliminacji brzmiała „Mowa nienawiści jest bardziej niebezpieczna niż agresja fizyczna”. Walkę o 3 miejsce wygrała klasa 2C. Rywalizowała z klasą 2E na temat „Walka z mową nienawiści ogranicza wolność słowa”. Do ścisłego finału weszły 2 drużyny: klasa 2F i klasa 3C. Teza rozgrywki finałowej to „Internet rodzi agresję”. Jurorzy mieli duży problem, by jednoznaczni określić zwycięzcę. Ostatecznie, I miejsce zajęły ex aequo dwie klasy: 2F i 3C. Finał debat obejrzało wielu uczniów z różnych klas. Uczniowie z dużym zainteresowaniem obserwowali rywalizujące drużyny. Młodzież biorąca udział w debatach była bardzo dobrze przygotowana. Uczniowie z dużą kulturą, merytorycznymi argumentami, bronili swojego stanowiska. Nierzadko, sprawiali dużo kłopotu drużynie przeciwnej. Na koniec p. Dyrektor nagrodziła zwycięzców. Dało się słyszeć głosy mówiące o tym, że imprezę trzeba koniecznie powtórzyć.

Skip to content